Penne med tomat & pekannöt sås

Ibland har man ingen ork att gå och handla, och då får man ta det som finns till hands. Det kan verkligen bli katastrof eller helt åt andra hållet, och den här gången blev det ganska lyckat. Jag hittade lite pekannötter, parmesan, rökt skinka, schalottlök och grädde. Så naturligt nog bestod kvällens middag av en pastarätt. Enkelt, snabbt och gott. Jag har ett minne av en fantastisk gräddig valnötsås till pasta som jag fick en gång ute på krogen, mindes den nu när jag avände pekannötter. Ska försöka återskapa den en dag om inte så länge...




Schalottlök
Vitlök
Pekannötter
Jordnötsolja
Olivolja
Parmesan
Rökt skinka
Tomatpuré
Grädde
Penne
Salt & Peppar

Jag mixade nötter med vitlök och lite olivolja till en ganska fin massa, hackade sedan lök som stektes i jordnösoljan tillsammans med nötmassan. Blandade i ca 2 msk tomatpure och till sist lite grädde efter önska och behov.
Serverade med penne, riven parmesan och strimlad rökt skinka. Lika gott utan skinka oxå :)




Kommentarer
Postat av: Boel

För mig blir det också nästan alltid pasta när jag ska rensa kylskåp o skafferier...

2010-01-15 @ 22:35:46
URL: http://battremedbacon.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0