Fänkål, kyckling och apelsin

Fänkål har jag använt mycket i det sista. Mest kall och tunt skivad i sallader som tillbehör till kött/fisk eller som sist, marinerad i citron & olja till gravad oxfilé & chévre. Smaken är mest framträdande när den inte värmebehandlas. En väldigt god växt/grönsak som används mycket i södra europa men också i sydvästra asien. Den sägs också vara bra för matsmältningen och att ormar åt fänkål vid skinnömsningen för att skärpa sin syn... Och vissa hävdar att man med hjälp av fänkål kan gå ned i vikt. Frön och olja från fänkål används mycket i alternativa mediciner, men jag har mest använt själva roten, eller vad man kallar den, i matlagning.
Idag blev det en varm middagsrätt med fänkål i, oftast rekomenderas fänkål tillsammans med fisk men jag tycker personligen att den fungerar bra med kött och fågel också.






Jag började med att fräsa schalottlök, vitlök och rivet apelsinskal. Hade sen i kycklingstrimlor som snabbt frästes med lite mörk rom, apelsinsaft och curry. I och med att jag hade grillad kyckling så gick det ganska fort. Till sist hade jag i cocktailtomater (konserv) fänkålen och persilja, allt fick puttra en stund innan servering. Serverade med ris.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0