Smörgåstårta!

Äntligen! Har tänkt länge på att göra en remake på den traditionella smörgåstårtan som alla älskar att hata.
Den har inte helt följt med i samma utvecklingstakt som all annan cousine, danska smørrebröd och liknande har tågat in men just smörgåstårtan har blivit lite förbisedd enligt mig. Det finns massor av alternativ på passande fyllningar och gott bröd idag så begränsningarna är små... Och så kan det vara värt att se över ideen med att mixa kött och räkor, inte så smakfullt faktiskt. Jag har lite olika recept att prova på men börjar med en ganska enkel variant för att se om gästerna uppskattar smörgåstårtan fortfarande. Det har nästan blivit lite tabu att ens nämna ordet.




Bröd köptes in från Urban Deli (som jag fick skuret på längden i butiken, toppen!)
Jag köpte både vitt bröd och kavring och tanken är att blanda i samma tårta.

Fyllning 1:

Philadelfia ost
Dijonsenap
Finhackade cornichons
Finhackad gräslök
Inlagda paprika fileer (olja, balsamico)
Finhackad bladpersilja
Rostbiff i skivor som läggs ovanpå fyllningen

Fyllning 2:

En pesto på:
Bladpersilja & basilika
Västerbottenost
Valnötter
Olivolja
Finhackad knaperstekt bacon

Topping:

Då jag skulle skära upp den i små tärningar så valde jag att inte lägga en massa saker på toppen utan bara ett lager med en citronmascarpone och färska örter. Det gav en god syrlighet mot de salta och mastiga fyllningarna.

Gästerna var belåtna så fortsättning följer! Vilt och lax/ingefära är i tankarna...






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0