Tomat & basilika bröd

Ikväll har jag bakat bröd, och det blev väldigt gott för att vara en som nästan aldrig bakar. Hittade ett recept på tasteline som jag ändrade lite på. Ursprungsreceptet är skapat av Manne Dahlberg. Ett väldigt enkelt vetemjölsbröd recept med tomat och basilika i, och tänkte nog pröva med nashipäron och timjan i till nästa gång.
Till kvälls-snack blev det såklart nybakat bröd med lagrad ost och fikonmarmelad, mm.... annars kan jag tänka mig att det också kan smaka gott tillsammans med en varm, krämig soppa nu i kylan.



Det blev tre lagom stora bröd på det här receptet:

5 dl vatten, fingervarmt
1 dl mjölk
1/2 pkt jäst
1 msk honung
2 tsk salt
12 dl vetemjöl

Blanda ihop alla ingredienser snabbt, degen blir lite lös och det ska den vara. Strö några matskedar mjöl över degen och låt den stå och jäsa i ca 1 1/2 timme.

Sätt ugnen på 240-250 grader
Strö ut ca 1 dl mjöl på ett bakbord, ta ut degen ur skålen försiktigt över mjölet, knåda inte för jästbubblorna ska vara kvar. Strö över lite mer mjöl på degen och dela upp i 2-3 delar, lägg på smord ugnsform eller på bakplåtspapper.
Grädda de i ca 17-20 min. Skorpan blev jättefin och lagom knaprig.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0