Kinesisk långkok på fläsk

Hittade ett spännande recept på Taffel häromdagen, satt och läste om umami (den femte grundsmaken) och kom över en gryta på fläsk med asiatiska smaker som jag kände att jag bara måste testa. Och det var gott jag gjorde!
Skönt med långkok en fredagskväll när man samtidigt kan pyssla med grejer hemma. Det blev en sen middag, säkert vid elva eftersom jag glömde att köttet stod i marinad i kylen... men när jag till sist satt mig ned för att äta med en alldeles nykommen utgåva av Kateigaho (låg innanför dörren då jag kom hem) så kom hungern stormande, och det var passande då maten smakade väldigt gott. Enkelt recept men kräver lite tid bara.



Recept från Lisa Förare Winbladh (har ändrat lite)

Ingredienser:


500 g magert sidfläsk i bit (jag köpte fläskbog)
2 msk chilibeansauce (den jag köpte var riktigt stark, så se upp!)
2 msk ljus soja
2 msk finhackad eller grovriven ingefära
2 msk strimlat mandarinskal ev kinesiskt torkat
3 msk socker
3 msk jordnötsolja
1 kanelstång
1 kryddmått hel anis
ca 3 dl vatten
15 cm kraftig purjo, nedre delen

Jag hade ris och broccoli till

Tärna köttet i mindre bitar, blanda med chilibönpasta, soja, ingefära och mandarinskal.
Låt marinera en timme.
Hetta upp oljan och sockret under omrörning i en liten tjockbottnad kraftig kastrull tills det är nötbrunt. Passa noga så att det inte bränns.
Släng snabbt ner kött, marinad och kryddor och fräs det under omrörning på högsta värme en dryg minut. Slå på vatten så att det precis täcker. Låt puttra under lock på mycket svag värme ca 50 minuter.
Skiva purjon grovt och  vänd ner den. Låt puttra några minuter tills den är spänstig
Kan rekomenderas!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0